Teftiş Kurulu Müdürlüğü

Uğur GÜNEŞ
Uğur GÜNEŞ

Müdürlüğümüz; yasal mevzuat ve yönetmelik çerçevesinde, hukuka uygun, şeffaf, adaletli ve kamu yararı gözeterek, Dörtyol Belediye Başkanı adına; belediye teşkilatı, bağlı kuruluşları ile Belediye Başkanının yönetimi ve denetimi altındaki kişi ve birimlerin her türlü iş, işlem ve faaliyetlerinin; teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işlemlerini yürütür.

 

 

T.C.

DÖRTYOL BELEDİYESİ TEFTİŞ KURULU MÜDÜRLÜĞÜ

ÇALIŞMA YÖNETMELİĞİ

 

BİRİNCİ KISIM BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak ve Tanımlar

Amaç *

MADDE 1- (l)Bu yönetmeliğin amacı, Dörtyol Belediyesi Teftiş Kurulu Müdürlüğü’nün teşkilat, görev, yetki ve sorumluluklarını, çalışma usul ve esaslarını, Müfettiş Yardımcılarının tabi olacağı sınavları, yetiştirilmeleri ve eğitimine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2- (l)Bu yönetmelik Dörtyol Belediyesi Teftiş Kurulu Müdürlüğü’nün görevleri ile Teftiş Kurulu Başkanı, Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının görev, yetki ve sorumluluklarını, teftiş edilenlerin sorumluluklarını, Teftiş Kurulu Müdürü ile Müfettiş, Müfettiş Yardımcıları ve büro personelinin çalışma usul ve esaslarını kapsar.

Dayanak

MADDE 3- (l)Bu yönetmelik, 23/07/2004 tarihli ve 25531 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 11, 18 (i) ve 21'nci maddeleri, 5393 sayılı Belediye Kanunu, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine istinaden hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4- (l)Bu yönetmelikte geçen;

Başkanlık                             : Dörtyol Belediye Başkanlığını,

Başkan                  : Dörtyol Belediye Başkanım,

Teftiş Kurulu                       : Dörtyol Belediyesi Teftiş Kurulu Müdürlüğünü,

Kurul Müdürü       : Dörtyol Belediyesi Teftiş Kurulu Müdürünü,

Müfettiş                 : Dörtyol Belediye Başkanlığı Müfettişlerini,

Müfettiş Yardımcısı             : Yetkili ve yetkisiz Dörtyol Belediye Müfettiş Yardımcılarım,

Birim                                    : Dörtyol Belediye Başkanlığı bünyesindeki Müdürlükleri,

Büro Şefliği                          : Dörtyol Belediye Başkanlığı Teftiş Kurulundaki görevli diğer Memurları.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Teşkilat

Kuruluş

MADDE 5- (l)Dörtyol Belediye Başkanlığı Teftiş Kurulu Müdürlüğü 10/04/2014 tarihli 28968 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli idare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına dair yönetmelik gereğince, Dörtyol Belediye Meclisinin 07/05/2014 tarih ve 77 sayılı kararıyla kurulmuştur.

Bağlılık

MADDE 6- (l)Teftiş Kurulu Müdürlüğü, Başkana bağlıdır. Müfettişler Başkanın onayı ve Teftiş Kurulu Müdürü’nün görevlendirme emri üzerine teftiş, denetleme, araştırma, inceleme ve soruşturma görevlerini Başkan adına yürütürler.

İKİNCİ KISIM

BİRİNCİ BÖLÜM

 

Teftiş Kurulu Müdürlüğünün Görevleri

MADDE 7- (l)Teftiş Kurulu Müdürlüğü, Başkanın onayı ve Teftiş Kurulu Müdürü’nün görevlendirme emri üzerine Başkan adına aşağıdaki görevleri yapar.

a) Dörtyol Belediye teşkilatıyla, bağlı kuruluşların ve Dörtyol Belediye Başkanlığının yönetimi ve denetimi altındaki kişi ve birimlerin her türlü faaliyet, iş ve işlemleri ve etkinlikleriyle ilgili olarak teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek,

1

b) Başkanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, çalışanların ve Belediye teşkilatının gelişmesine, yönetim ve kontrol sistemlerinin geçerli, güvenilir ve tutarlı duruma gelmesine rehberlik etmek; hizmetlerin süreç ve sonuçlarını mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans ölçütlerine ve kalite standartlarına göre tarafsız olarak analiz etmek, karşılaştırmak ve ölçmek, bilgi ve belgeye dayalı olarak değerlendirmek, elde edilen sonuçlan rapor halinde Dörtyol Belediye Başkanına sunmak,

c) Dörtyol Belediyesi birimleri ile bağlı kuruluşlarda iş ve işlemlerin hukuka uygunluk ve performans denetimini yürütmek,

d) Dörtyol Belediyesi birimleri ve bağlı kuruluşlarda özel teftiş ve denetim yapmak,

e) Teftiş rapor ve layihalarını inceleyip değerlendirmek,

f) 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre Vali Onayı ile yapılan görevlendirmelere istinaden Müfettişler tarafından yürütülen araştırma, inceleme ve ön inceleme dosyalarının yasal süresi içerisinde tamamlatılmasını sağlamak, gereği için adı geçen kanuna göre karar alınmak üzere yetkili mercie intikal ettirmek ve işlem sonucundan da Valilik Makamına bilgi vermek,

g) Dörtyol Belediyesi iştiraklerinde inceleme ve denetim iş ve işlemlerini yürütmek,

h) Kanunlarla verilen diğer görevleri yerine getirmek,

 

İKİNCİ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Müdürünün atanması, görev, yetki ve sorumlulukları

Teftiş Kurulu Müdürünün Atanması

 

MADDE 8- (l)Teftiş Kurulu Müdürü, Belediye Başkam tarafından atanır. 657 sayılı Devlet Memurluğuna tabii ve 4 Yıllık Üniversite mezunu, en az 18 yıl Memuriyet hizmeti şartlarına haiz olması gerekmektedir.

Teftiş Kurulu Müdürünün Görev, Yetki ve Sorumlulukları

MADDE 9- (l)Teftiş Kurulu Müdürü, Müfettiş sıfat ve yetkisine sahip olup, aşağıdaki görevleri yapar ve yetkileri kullanır.

a) Bu yönetmeliğin 7'nci maddesinde belirtilen görevleri yürütmek,

b) Teftiş Kurulunu yönetmek, denetlemek, çalışmalarım düzenlemek,

c) Gerektiğinde bizzat teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapmak,

d) Müfettişlerden gelen yazı ve raporları incelemek, eksiklerin giderilmesini sağlamak, ilgili mercilere göndermek, ilgililerce alınacak tedbirleri ve yapılacak işlemlerin sonuçlarını takip etmek ve alınması gereken tedbirleri almak,

e) Teftiş, denetim, araştırma, inceleme ve soruşturma işlerinde Müfettişlerin Başkanla ilişkilerinde aracılık etmek,

f) Mesleki bilgilerini geliştirmek amacıyla dış ülkelere veya yurtiçi-yurtdışı seminerlere gönderilecek Müfettişleri belirlemek,

g) Müfettişlerin hizmet içi eğitim programlarının hazırlanmasına ve uygulanmasına katılmalarını ve hizmet içi eğitimlerini sağlamak,

h) Yeni çıkan mevzuatın uygulanmasına ilişkin olarak Müfettişlerle toplantılar düzenlemek,

ı) Müfettiş Yardımcılarının işe alınması ve 3 yıllık Müfettiş Yardımcılığı döneminde yetişmelerini sağlayıcı tedbirleri almak,

i) Müfettişliğe atanacaklar ile ilgili işlemleri yapmak,

j) Teftiş işlerinin genel gidişi, teftiş usullerinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi konularında Dörtyol Belediye Başkanına önerilerde bulunmak.

k) Teftiş Kurulu Müdürlüğünün genel durumuna ve gerekirse Teftiş Kurulu Müdürlüğü çalışmalarının sonuçlarına göre, kurulun teftiş ve denetimine bağlı hizmetlerin genel gidişine ilişkin görüşlerini yıllık raporlarla Başkana sunmak,

l) Yıllık teftiş ve çalışma programlarını Müfettişlerin her defasında farklı birimlerde görevlendirilmelerini gözetecek şekilde hazırlamak, Başkan onayından sonra uygulanmasını sağlamak,

m) Başkandan alman emir ve talimatları Müfettişlere bildirmek, emirlerin uygulanmasını denetlemek,

2

n) Kurul Başkan Yardımcısı, Başmüfettiş, Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları ile Teftiş Kurulu memur personelinin özlük işlemlerini yürütmek, atama ve yükselmeleri için Başkana önerilerde bulunmak,

o) Teftiş Kurulu Müdürlüğünün yazışmalarını zamanında ve düzenli bir şekilde yürütmek, harcamalara ilişkin belgelerin zamanında gönderilmesini sağlamak, kurulun çalışmalarına ait yıllık faaliyet raporunu hazırlayarak yıl sonunda Başkana sunmak

ö) Teftiş Kurulu Müdürlüğüne intikal eden inceleme ve soruşturma gerektiren konuları Başkana iletmek, alınacak emir ve talimat doğrultusunda hareket etmek,

p) Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının mesleki ve bilimsel çalışmalarını teşvik etmek ve düzenlemek, gerekirse başarılı inceleme sonuçlarının yayımlanmasını sağlamak,

r) Bir konuya ait mevzuatın Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları arasında değişik biçimlerde anlaşıldığı veya yorumlandığı hallerde, görüş ve uygulama birliğinin sağlanması için gerekli önlemleri almak,

s) Raporlar üzerine ilgili birimlerce alınan önlemleri ve yapılan işlemleri takip etmek, alman önlem veya yapılan işlemlerin kanun, tüzük ve yönetmeliklere veya işin gereğine uygun mütalaa edilmemesi halinde, durumu gerekçesiyle birlikte Başkana intikal ettirmek, alınacak önlem veya işlemlerle ilgili önerilerde bulunmak; bu çalışmalar sırasında ilgili birimlerle Teftiş Kurulu Müdürlüğü arasında görüş ayrılığı çıkması halinde konuyu gerekçeli bir raporla Başkana sunmak,

ş) Gerekli görülmesi halinde inceleme ve araştırma konularında Müfettişlere doğrudan görev vermek,

t) Gerektiğinde Teftiş Kurulu Müdürlüğünün uygulamaları hakkında yönergeler hazırlamak,

u) 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu hükümleri uyarınca Teftiş Kurulu Müdürlüğüne sunulan dilekçelerin takibini yaptırarak yasal süresi içinde cevaplamak,

v) Kanun, tüzük ve yönetmeliklerle verilen diğer görevleri yapmak,

y) Başkan tarafından göreviyle ilgili olarak verilen diğer işleri yapmak,

(2)Teftiş Kurulu Müdürü bu yönetmelikte açıklanan görev ve yetkilerini ilgili kanun ve mevzuata uygun olarak yapmaktan Başkana karşı sorumludur.

Teftiş Kurulu Müdürüne Vekalet

MADDE 10- (l)Teftiş Kurulu Müdürü geçici sebeplerle görevden ayrıldığında Başkan Onayı ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen vekaleten atanma şartlarını taşımak kaydıyla vekalet görevi yine Başkan Onayı ile belirlenir.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Müfettişler

Müfettişlerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları

MADDE 11- (l)Müfettişlerin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıda gösterilmiştir.

a) Müfettişler Başkanlık ve Kaymakamlık Makamına bağlı olup, Başkan ve Kaymakamlık adına yönetimi ve denetimi altındaki kişi, kurum ve kuruluşların mevzuata göre her türlü faaliyet, hesap ve işlemlerinin teftiş, denetim, inceleme ve soruşturmasını yapmak,

b) Teftiş ve denetimini yaptıkları işlerde, yanlış ve eksiklikleri, mevzuata uymayan işleri tespit ederek, bunların düzeltilme ve tamamlanması, işlerin daha iyi yürümesi ve görevlilerin çalışmalarından daha fazla verim alınması için gerekli gördükleri tedbirleri, teftişe tabi tutulanların mütalaa ve cevaplarıyla birlikte Teftiş Kurulu Müdürlüğüme bildirmek,

c) Müfettişler, görevlerini yaparken bizzat yada ihbar yoluyla öğrenmiş oldukları ve görev

emrinin dışında kalan yolsuzluk ve usulsüzlükler için, gecikmeden hadiseye müdahale etmek üzere durumu derhal Teftiş Kurulu Müdürlüğüne yazılı olarak bildirirler, gecikmelerinde zarar görülen ve delillerin kaybına meydan verebilecek hallerde delilleri toplarlar, olayın derhal Savcılığa duyurulması zorunlu görülen hallerde doğrudan Savcılığa suç duyurusunda bulunup Tevdi Raporunun bir örneğini başkanlığa gönderirler,

d) 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu kapsamına giren suçların soruşturulmasında bu kanun hükümleri, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanuna göre yapılacak ön incelemelerde veya buna esas teşkil edecek incelemelerde bu kanunun ve bu kanunda açıklık bulunmayan hallerde Ceza Muhakemeleri Kanunun öngördüğü usul ve esaslara göre hareket etmek,

3

e) Başkanlığı ilgilendiren konularda yurt içinde ve yurt dışında araştırmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer, sempozyum ve toplantılara katılmak ve sonuçlarını Başkanlığa bildirmek.

f) Mevzuatın hazırlanması ve uygulanmasıyla ilgili çalışmalara katılmak,

g) Hizmet içi eğitim programlarının hazırlanmasına ve uygulanmasına katılmak,

h) Teftiş Kurulu Müdürlüğünün teklifi ve Başkanın onayı ile Dörtyol Belediyesi iştiraklerinde inceleme ve denetim iş ve işlemlerini yürütmek,

ı) Başkanın, gerekli görülmesi halinde Teftiş Kurulu Müdürünün görevle ilgili olarak vereceği diğer işleri yapmak,

i) fonun, tüzük ve yönetmelik hükümleri uyarınca verilen diğer görevleri yapmak,

 

(2)Müfettişler yaptıkları çalışmalar ve hazırladıkları raporlardan yürürlükteki mevzuat çerçevesinde sorumludurlar. Müfettiş Yardımcılarının bu yetkileri kullanabilmeleri yada bağımsız olarak görev yapabilmeleri, belirli bir yetişme süresinin sonunda kendilerine yetki verilmesiyle mümkündür. .

Görev Emirleri

MADDE 12- (l)Müfettişler Başkanlık Makamının ve 4483 sayılı yasa gereğince Kaymakamlık Makamının Emri veya Onayı üzerine Teftiş Kurulu Müdüründen aldıkları talimatla görev yaparlar. Aldıkları görevin neticelerini Teftiş Kurulu Müdürlüğü’ne bildirirler.

Görevden Uzaklaştırma

MADDE 13-(1) Müfettişler, görevlendirildikleri hususlarla ilgili olarak aşağıdaki şartların gerçekleşmesi halinde ilgililer hakkında görevden uzaklaştırma işleminin gerçekleştirilebilmesi için Başkanlığa teklifte bulunurlar.

a) Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her türlü demirbaş eşya ve ayniyatı, bunların hesaplarını, belge ve defterlerini göstermekten ve bunlarla ilgili sorulan cevaplamaktan kaçınmak, teftiş, inceleme ve soruşturmayı güçleştirecek, engelleyecek ve yanlış yollara sürükleyecek davranışlarda bulunmak,

b) 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17'nci maddesi kapsamına giren eylem ve işlemlerde bulunmak,

c) Evrakta sahtecilik veya kayıtlarda tahrifat yapmak,

d) Hırsızlık, dolandırıcılık ve emniyeti suistimal gibi yüz kızartıcı bir suç işlemek,

e) Kamu hizmetleri gerekleri yönünden görevi başında kalması sakıncalı olmak,

(2) Görevden uzaklaştırma teklifleri, inceleme veya soruşturmanın her safhasında yapılabilir. Ancak görevden uzaklaştırma tedbiri uygulanması istenilen kişinin görevi başında kalmasının sakıncalı olduğu hususunun açık bir şekilde ortaya konması,(a) bendinde belirtilen hususun bir tutanakla tespit edilmesi gerekir.

(3) İnceleme ve soruşturma neticesinde suçun işlendiğinin anlaşılmadığı veya yeterli delil bulunmadığı hallerde; görevden uzaklaştırılmış olan memur veya diğer personel, Müfettişin vereceği rapor üzerine derhal atamaya yetkili amirce bekletilmeksizin görevine iade edilir.

(4) Herhangi bir memurun görevden uzaklaştırılması halinde işlerin aksamaması için gerekli tedbirler o birimin amirince alınır. Görevden uzaklaştırılan memurun görevini Müfettiş üstlenemez.

(5) Görevden uzaklaştırılan memurlar hakkında, işledikleri suçların nevi ve mahiyetine göre mevzuat çerçevesinde işlem yapılır.

(6) Görevden uzaklaştırılana ait soruşturma ile bu soruşturmaya ait rapor üzerine yapılacak resmi işlemin diğer işlerden öncelikle tamamlanması ve sonuçlandırılması zorunludur.

Görevlendirme

MADDE 14-(1) Müfettişler; Başkandan, Başkanın yetkili kılması halinde soruşturma emri dışındaki her konuda, Başkanın emri ve onayı üzerine yada gerektiğinde doğrudan Teftiş Kurulu Müdüründen ve 4483 sayılı kanun uyarınca Kaymakamlık Makamından aldıkları emirle görev yaparlar.

(2)Aldıkları görevlerin sonuçlarım Teftiş Kurulu Müdürlüğüne bildirirler.

Müşterek Çalışmalar

MADDE 15- (l)Yıllık teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma programlarının gruplar halinde uygulanmasında iş bölümü usulü esastır. Grup Kıdemli Müfettişleri, çalışmaların seyri hakkında

4

 

 

 

zaman zaman veya talep halinde Teftiş Kurulu Müdürlüğüne özet bilgi veya ön rapor verirler. Ayrıca işlerin süresinde bitirilmesini sağlayacak önlemleri alırlar.

İşlerin Devri ve Geri Bırakılması

MADDE 16- (l)Müfettişler zorunlu ve istisnai haller dışında kendilerine verilen işleri ara vermeksizin bizzat yapıp bitirirler. Süresinde tamamlanamayacağı anlaşılan işler hakkında Teftiş Kurulu Müdürlüğüne zamanında bilgi verip, alacakları talimata göre hareket ederler. Müfettişlere verilen işin devredilmemesi esastır. Ancak geri bırakma ve devir zorunluluğu doğarsa, Müfettişler ellerindeki işleri Teftiş Kurulu Müdürünün yazılı emri veya müsaadesi ile başka bir Müfettişe devredebilirler.

(2) Devredilecek işler için devri yapacak olan Müfettiş bir devir notu hazırlar. En az üç nüsha olarak hazırlanacak devir notuna;

a) Devredilen işin ne olduğu,

b) Devir gününe kadar, işin hangi kısmının ne dereceye kadar incelendiği ve iş hakkında ne gibi görüş ve kanaate varıldığı,

c) Beliren görüş ve kanaat olarak o işin özelliğine göre, bundan sonraki en uygun inceleme ve soruşturma şeklinin ne olması gerekeceği hakkındaki düşüncelerini yazar.

(3) Bundan başka devredilen işe ait bütün belgeleri sıra numarası altında gösteren dizi pusulasının bir nüshasını, işe ait defter ve belgelerle birlikte, işi devralan Müfettişe imza karşılığı verir.

(4) Devir notu ve dizi pusulasının ikinci nüshası bir yazı ile devreden Müfettiş tarafından Teftiş Kurulu Müdürlüğüne gönderilir. Üçüncü nüshası devreden Müfettişte kalır. Hiç başlanılmamış işlerin devri durumunda devir notu hazırlanmaz.

Yasaklar

MADDE 17- (l)Müfettişler, görevlerini yerine getirirken;

a) Görevleriyle ilgili edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açıklamaları,

b) Teftiş, denetleme, inceleme ve soruşturmayla görevli bulundukları sırada, bu işlerle ilgili kimselere konuk olmaları, doğrudan veya dolaylı olarak soruşturmayla ilgili olanların ikramlarını kabul etmeleri, bunlarla alışveriş yapmaları, yardım talep etmeleri, borç alıp vermeleri, (Beşeri münasebetlerin gerektirdiği hususlar hariç)

c) Mesleğin ve sıfatın gerektirdiği saygınlık ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunmaları,

d) Denetime tabi olanların icrai işlerine karışmaları,

e) Evrak, defter ve kayıtlar üzerine ilave veya düzeltme yapmaları,

Yasaktır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Büro Şeflikleri

 

Teftiş kurulu kalemi memurlarının görev, yetki ve sorumlulukları

Madde 18- Kurul Kalemi, Teftiş Kurulu Müdürünün emri altında yeterli sayıda personelden teşekkül eder.

Teftiş Kurulu Kalemi Memurlarının Görevleri Şunlardır;

a) Teftiş Kurulu Müdürlüğü’ne intikal eden her türlü evrakın kaydını tutmak ve cevaplarını sevk etmek,

b) Müfettişlerden gelen Rapor, Ön İnceleme Raporu ve Tahkikat Evrakını kayıt etmek ve ilgili olduğu yerlere vererek takip etmek,

c) İşleri biten Rapor, Ön İnceleme Raporu ve Evrakı düzenli bir şekilde muhafaza etmek,

d) Teftiş Kurulunun çalışmaları ile ilgili Kayıt ve Dosyaları tutmak,

e) Teftiş Kurulu Müdürü tarafından verilecek diğer görevleri yapmak,

Kalemin idaresinden Müdüre karşı birinci derecede Kalem Memuru sorumludur. Büro işlerinde gizlilik esastır. Kalem memurları; rapor, yazışma ve dosyaları Müdürlüğün izni olmadan kimseye gösteremez, veremez ve görevleri dolayısıyla edindikleri bilgileri açıklayamazlar.

 

 

5

BEŞİNCİ BÖLÜM

Teftiş ve Denetime Tabi Olanların Sorumluluk ve Yükümlülükleri

Teftiş ve denetime tabi olanların sorumluluk ve yükümlülükleri

 

MADDE 19- (l)Teftiş ve denetime tabi olanların sorumluluk ve yükümlülükleri;

a) Dörtyol Belediye teşkilatıyla, bağlı kuruluşlarda ve Başkanlığın yönetimi ve denetimi altındaki kişi, kurum ve kuruluşlarda görevli bulunan ve denetime tabi kişiler, istendiğinde bütün belge, defter ve dosyaları, para ve para hükmündeki evrak ve senetleri, her türlü mal ve eşyayı müfettişe hemen göstermek, inceleme ve saymasını kolaylaştırmakla yükümlüdürler. Görevliler bu ödevin yerine getirilmesini, üstlerinden izin almak yada benzeri hiçbir sebeple geciktiremezler.

b) Müfettişler, görevlerini yaparken, herhangi bir yolsuzluğun kanıtı olması halinde gizli de olsa kayıt ve belgelerin duruma göre örneklerini veya asıllarını almaya yetkilidir. Aşıtları alman belgelerin müfettişlerin mühür ve imzasıyla onaylı örnekleri, dosyasında saklanmak üzere belgenin alındığı yere verilir. Teftişe ve denetime tabi olanlar, müfettişçe sorulan sözlü ve yazılı soruları da geciktirmeden cevaplandırmakla yükümlüdürler.

c) Teftiş, denetim, inceleme, ön inceleme ve soruşturmaya tabi tutulan birim ve kuruluşların yöneticileri, hizmetin gereği gibi yürütülebilmesi için gereken önlemleri almak, müfettişlere görevleri süresince uygun bir yer sağlamak ve gerekli diğer tedbirleri yerine getirmek zorundadırlar.

d) Teftiş, denetim, inceleme, ön inceleme veya soruşturmaya başlanılan birim ve kuruluşların görevlilerine verilmiş izinlerin kullanılması, hastalık ve bunun gibi zorunlu sebepler dışında, müfettişin isteği üzerine teftiş, inceleme ve soruşturma sonuna kadar durdurulabilir. İznini kullanmaya başlamış olanlar zorunluluk olmadıkça geri çağrılmaz.

e) Teftiş ve denetime tabi Başkanlık bünyesindeki birim ve bağlı kuruluşlar Müfettiş veya Müfettiş yardımcıları tarafından düzenlenen cevaplı teftiş raporlarına bu yönetmeliğin 54'ncü maddesinde yer alan esaslar içinde cevap vermekle yükümlüdürler. Her teftiş sonunda Müfettiş veya Müfettiş Yardımcıları tarafından birimlere teslim edilen raporlarla, Başkanlık ve/veya Kurul Başkanlığından bunlara ilişkin olarak gelen yazılardan oluşan teftiş dosyası, birimin amirinin zimmetinde bulunur ve halef -selef arasında imza karşılığında devredilir.

f) Görevlerinin ifası sırasında Müfettişlere; teftiş edilen birimlerin amir ve diğer personeli gereken her türlü kolaylığı göstermek ve yardımda bulunmak mecburiyetindedir.

 

 

ÜÇÜNCÜ KISIM

BİRİNCİ BÖLÜM

Dörtyol Belediyesi Teftiş Kurulu Müdürlüğü Müfettişliğine Giriş

 

MADDE 20- (1) Dörtyol Belediyesi Teftiş Kurulu Müfettişliğine müfettiş yardımcısı olarak girilir. Dörtyol Belediyesi Teftiş Kurulu Müdürlüğü Müfettiş Yardımcılığına tayin edilebilmek için yapılacak giriş sınavını kazanmak şarttır. Bu giriş sınavına katılabilmek için 03.05.2002 tarihli ve 24744 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren; Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar için Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümlerine göre “A” Grubu kadrolar için yapılan Kamu Personeli Seçme Sınavında (KPSS), bu yönetmeliğin 29 (e) maddesinde belirtilen tür KPSS taban puanını almak ve KPSS kılavuzunda ve/veya ilanlarda Başkanlıkça belirtilen şartları taşıması gerekir. Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavının yapılmasına Teftiş Kurulu Müdürünün teklifi ve Başkanın onayıyla karar verilir.

(2)Müfettiş Yardımcılığında geçen süreler dahil olmak üzere en az 4 yıllık müfettişlik hizmeti bulunan mesleğe yarışma ve yeterlilik sınavım kazanarak girmiş dört yıllık yüksek okul mezunu olan, Genel ve Katma Bütçeli kuruluşlar, İktisadi Devlet Teşekkülleri Müfettişleri ve Dörtyol Belediye Müfettişleri Başkanın onayıyla Teftiş Kurulu Müdürlüğü Müfettişliğine naklen veya açıktan atanabilirler.

Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınav Kurulu

MADDE 21- (1) Dörtyol Belediyesi Teftiş Kurulu Müdürlüğü Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavını yapacak kurul, Başkanın onayı ile Teftiş Kurulu Müdürü’nün Başkanlığında üç Başkanlık

 

6

 

Müfettişi ve Hukuk İşleri Müdürü olmak üzere 5 kişiden oluşur. Zorunlu sebeplerden dolayı görev yapamayacak başkan dışındaki asil Üyelerin yerine geçmek üzere, aynı usulle iki yedek üye tespit edilir.

Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı Şekli ve Yeri

MADDE 22- (l)Giriş sınavı, yazılı ve sözlü olmak üzere iki aşamadan oluşur. Yazılı sınavda başarılı olanlar sözlü sınava çağrılır. Sözlü sınava, yazılı sınavda başarılı olan adaylardan alınacak Müfettiş Yardımcılığı kadrosunun üç katma kadar aday, başarı sırasına göre çağrılabilir. Her iki sınavda başarı gösterenler giriş sınavım başarmış sayılır. Yazılı ve sözlü sınavlar Başkanlığın belirleyeceği yerde yapılır.

Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavının İlanı

MADDE 23- (l)Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavının yapılış tarihi ve saati, yapılacağı yer, giriş şartları, başvurma şekli ve belgeler, son başvurma tarih ve saati, sınav konuları belirtilmek suretiyle Türkiye genelinde günlük yayımlanan en az iki gazetede bir kez ilan edilir.

(2) İlanlar, sınav tarihinden en az 30 gün önce yapılır. Adayların son müracaat tarihi ve kayıt süresi, yazılı sınav tarihinden en çok 15 iş günü öncesine kadar devam edecek şekilde tespit olunur.

(3) Gerektiğinde tatil günlerinde de sınav yapılabilir.

Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı Şartları

MADDE 24- (l)Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavına katılabilmek için aşağıda gösterilen nitelikleri taşımak gerekir:

a) 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun 48'nci maddesinde belirtilen genel koşulları taşımak,

b) Eğitim süresi en az dört yıl olan, Hukuk, İktisat, Siyasal Bilgiler, İşletme, İktisadi ve İdari bilimler fakülteleri veya YÖK tarafından bunlara denkliği kabul edilmiş yurtiçi ve yurtdışındaki öğretim kuramlarını, teknik konularda teftiş, denetim ve soruşturma yapacak olan müfettiş yardımcılığına ise; Üniversite veya dengi, yurtiçi veya yurtdışı yüksek öğrenim kuramlarının, Makine, İnşaat, Mimarlık ve Harita Mühendisliği bölümlerinden birini bitirmiş olmak,

c) Yazılı sınav tarihi itibariyle Lisans Üstü Eğitim mezunları için 32 yaşını, diğerleri için 30 yaşım doldurmamış bulunmak, kurum içinde sınava gireceklerde yaş şartı aranmaz,

d) Erkek adaylar için Askerlik görevini yapmış, muaf veya tecilli bulunmak yada askerlikle ilgili olmamak,

e) Kamu Görevine İlk Defa Atanacaklar için Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik Hükümlerine göre A Grubu Kadroları için yapılacak Kamu Personel Sınavında (KPSS) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan sınav sonucunda KPSS kılavuzunda ve/veya ilanlarda, Başkanlıkça belirtilen puan türünden en az 70 puan almak, (puanın belirlenmesinin sınav ilanında yapılması daha uygun olacaktır.) Sınav kurulu açıktan atama izni alınmış kadro ve pozisyon kontenjanının 4 katına kadar KPSS sonuçlarına göre belirlenen aday çağırabilir.

f) Bu sınava daha önce iki defadan fazla katılmamış olmak,

g) Teftiş Kurulu Müdürlüğünce yapılan inceleme ve araştırmada; karakter, sicil, ifade ve temsil yeteneği, tutum ve davranış yönünden Müfettişlik yapabilecek niteliklere sahip bulunmak,

h) (g) bendinde belirtilen husus, sadece yazılı sınavı kazanan adaylar yönünden söz konusu olup, sözlü sınavdan önce Teftiş Kurulu Müdürlüğünce yapılacak inceleme ile tespit edilir.

Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı İşlemleri

MADDE 25- (l)Müfettiş yardımcılığı giriş sınavına katılmak isteyenler Başkanlıktan temin edecekleri iş talep formu ile müracaat ederler. İş talep formuna aşağıdaki belgeler eklenir.

a) Nüfus cüzdanının tasdikli örneği,

b) Adli sicil belgesi,

c) 6 adet vesikalık fotoğraf,

d) Askerlik görevini yaptığı veya sınav tarihi itibarıyla erteletmiş olduğu veya askerlikle ilişkisi bulunmadığını gösterir belgenin aslı veya tasdikli örneği,

e) Yüksek öğrenim diplomasının veya bitirme belgesinin aslı veya noterden tasdikli örneği, bu yönetmeliğin 2'nci maddesinin (b) bendinde belirtilen denkliğin ilgili merci tarafından tasdik edildiğine dair belgenin aslı veya noter tasdikli örneği,

f) Kendi el yazısı ile öz geçmişi,

g) Giriş sınavı ilanının yapıldığı tarihte 03.05.2002 tarih ve 24744 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar için Yapılacak Sınavlar Hakkında Yönetmeliğin

 

7

11. maddesinde öngörülen süreye göre geçerli olan (A) Grubu Kamu Personeli Seçme Sınav Sonuç Belgesinin aslı veya noter onaylı sureti.

(2)Postadaki gecikmelerden dolayı zamanında Başkanlığa ulaşmayan müracaatlar işleme konulmaz.

Sınav Giriş Belgesi

MADDE 26- Aranılan şartlan taşıyan ve istenilen belgeleri süresi içerisinde ibraz eden adaylara Teftiş Kurulu Müdürlüğünce, sınav yeri ve tarihini belirten fotoğraflı ‘Sınava Giriş Belgesi’ verilir veya postayla gönderilir. Sınava ancak bu belgenin gösterilmesi suretiyle girilebilir.

Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı Konuları

MADDE 27- (l)Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı, aşağıdaki konulardan seçilmek suretiyle ve yürürlükteki mevzuat esas alınarak yapılır.

a) Üniversitelerin Hukuk, İktisat, Siyasal Bilgiler, İşletme, İdari Bilimler, İktisadi ve İdari Bilimler fakültelerinden veya bunlara denkliği kabul edilmiş yurtiçi ve yurtdışındaki öğretim kurumlarından mezun olan adayların yazılı sınav konuları;

1- HUKUK

a) Anayasa Hukuku (Genel Esaslar),

b) İdare Hukuku (Genel Esasları, İdari Yargı, İdari Teşkilat, 657 sayılı kanun),

c) Ceza Hukuku (Genel Esaslar ve Memur Suçları),

d) Medeni Hukuk (Genel Esaslar ve ayni haklar),

e) Borçlar Hukuku (Genel Esaslar),

f) Ticaret Hukuku (Genel Esaslar),

g) Ceza Muhakemeleri Hukuku (Genel Esaslar),

h) Mahalli İdareler Mevzuatı (5216 ve 5393 sayılı kanunlar, İl Özel İdaresi Kanunu),

ı) Kamu İhale Mevzuatı, (Genel esaslar)

i) İmar Mevzuatı, (Genel esaslar)

j) Avrupa Birliği Müktesebatı (Genel olarak AB’nin kuruluşu, yapısı, organları ve yerel yönetimlerle ilgili temel bilgiler)

2- İKTİSAT

a) İktisat Teorisi (Makro ve Mikro İktisat),

b) Ekonomi Politikası,

c) Para Teorisi ve Politikası,

d) Uluslararası İktisadi İlişkiler ve Teşekküller,

e) İşletme İktisadi,

i) Güncel Ekonomik Sorunlar,

3- MALİYE

a) Maliye Teorisi (Kamu gelir ve giderleri, kamu borçları, bütçesi)

b) Maliye Politikası

c) Türk Vergi Sistemi (Genel Esaslar)

4- MUHASEBE

a) Genel Muhasebe

b) Mali Tablolar Analizi

5- YABANCI DİL

a) İngilizce

b) Almanca

c) Fransızca Dillerinden birisi

B-Makine, İnşaat, Mimarlık ve Harita Mühendisliği bölümü mezunu adaylar için sınav konuları

1-HUKUK

a) Anayasa Hukuku (Genel Esaslar)

b) İdare Hukuku (Genel Esastan, İdari Yargı, İdari Teşkilat, 657 sayılı kanun)

c) Ceza Hukuku (Genel Esaslar)

d) Ceza Muhakemeleri Hukuku (Genel Esaslar)

e) Mahalli İdareler Mevzuatı (5216 ve 5393 sayılı kanunlar, İl Özel İdaresi Kanunu)

f) Kamu İhale Mevzuatı, (Genel Esaslar)

g) İmar Mevzuatı(Genel Esaslar)

8

h) Avrupa Birliği Müktesebatı(Genel olarak AB’nin kuruluşu, yapısı, organları ve yerel yönetimlerle ilgili temel bilgiler)

2- Kendi meslek alanlarına ait ve adayın seçerek cevaplandırabileceği sorular.

3- YABANCI DİL

a) İngilizce

b) Almanca

c) Fransızca

Dillerinden birisi.

Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavının Yapılma Şekli

MADDE 28- (1)Yazılı sınav soruları ve her soruya verilecek puanlar ile cevapları veya cevap anahtarları ve sınav süreleri, sınav kurulunca tespit edilir. Hazırlanan sınav soruları ve cevaplan veya cevap anahtarları sınav kurulu üyeleri tarafından imzalanarak mühürlü bir zarf içerisinde sınav kurulu başkanına teslim edilir.

(2) Yazılı sınavda kurul başkanı tarafından görevlendirilen müfettişler gözcülük yaparlar. Sınav başlamadan önce sınava gireceklerin isimleri bir tutanakla tespit edilir, sonra soru zarflarının sağlam kapalı ve mühürlü olduğu hususunda da ayrı bir tutanak düzenlenir. Zarflar açılarak soru kağıtları sınava gireceklere dağıtılır.

(3) Sınavda önceden mühürlenmiş sınav kâğıtları kullanılır. Sınav kâğıtlarının özel bölümü dışında adı, soyadı ya da herhangi bir işaret konulamaz. Aksi takdirde sınav kâğıdı iptal edilir. Sınav kâğıdının özel bölümleri kapatılıp yapıştırılarak gözcülere teslim edilir.

(4) Yazılı sınav sona erdikten sonra sınava girenlerin adı, soyadı, teslim ettiği kağıt adedi sınavın başlama ve bitiş saati ile ilgili olabilecek sair hususlar, sınav sonucuna ilişkin düzenlenecek olan tutanağa alınır.

(5) Sınav sonunda toplanan sınav kağıtları ve tutanaklar bir zarf içine konulur ve zarf kapatılıp mühürlendikten sonra tutanakla birlikte sınav kurul başkanına teslim edilir.

Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı Notlarının Değerlendirilmesi

MADDE 29- (l)Müfettiş yardımcılığı giriş sınavında her konu grubu için tam not 100 dür. Yazılı sınavı başarmış olmak için yabancı dil dışındaki her konu grubu için alman notun 60’dan ve notlar ortalamasının 70’den aşağı olmaması gerekir. Yabancı dil tam notu 100 olup başarılı sayılabilmek için notun 50’den aşağı olmaması gerekir.

(2) Sınav kağıtları, sınav kurulu tarafından ayrı ayrı veya birlikte kapalı bölümleri açılmadan değerlendirilir.

(3) Sınav kağıtlarındaki cevaplarla, cevap anahtarlarının karşılaştırılması sonucu verilen notlar sınav kağıdının üst kısmına yazılır. Tüm kağıtlar değerlendirildikten sonra, sınav kurulu üyeleri tarafından kapalı olan kimlik bölümü açılarak, en yüksek notlardan başlamak üzere başarı sırasını gösterir bir tutanak düzenlenir. Notların eşitliği halinde KPSS puanı yüksek olana öncelik tanınır. KPSS puanı da eşit olanlardan yabancı dil notu yüksek olana öncelik tanınır.

(4) Yazılı sınavda başarı göstererek sözlü sınava girecek olanların listesi Kurul Başkanlığında asılır. Ayrıca sözlü sınavın yapılacağı yer, tarih ve saat belirtilmek suretiyle ilan edilir.

(5) Sözlü sınavda; adayların genel olarak hukuki, iktisadi, mali ve kamu yönetimi bilgileri zeka, muhakeme ve algılama yeteneği, ifade yeteneği, genel kültür, tavır hareket gibi şahsi vasıfları göz önünde bulundurulur.

(6) Sınavda başarı gösterenlerin sayısı kadro sayısından fazla ise giriş sınavı notu üstün olanlar tercih edilir. Giriş sınav notunun eşitliği halinde KPSS puanı yüksek olan aday öncelik kazanır. Bunlar da eşit ise yabancı dil notu yüksek olan adaya öncelik tanınır yine de eşitliğin bozulmaması halinde kura çekilir. sınav sonuçları sınav kurulu tarafından tutanakla tespit edilir ve sonuçlar Başkanlığın uygun gördüğü şekilde ilan edilir. Yapılan sınav sonucunda, asıl adaylar belirlendikten soma yedek adaylar da belirlenir. Asıl adaylardan atama için gelmeyen veya ataması yapılıp da göreve başlamayan adayların yerine yedek adaylar başarı sırasına göre çağrılır. Atama için gelmeyen veya ataması yapılıp da göreve başlamayan adaylar için sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz.

Sınav Sonuçlarına itiraz

MADDE 30- (l)Yazılı ve sözlü sınavlarına itiraz, sınav sonuçlarının ilanı gününden başlamak üzere 5 iş günü içinde yapılır. İtiraz mercii, Teftiş Kurulu Müdürlüğü’dür.

9

Müfettiş Yardımcılığına Atanma

MADDE 31- (1) Aynı giriş sınavında başarı gösterenlerin müfettiş yardımcılığına atanmaları sınavdaki derece sırasına göre yapılır.

Müfettiş Yardımcılığına atanma için müracaat

MADDE 32- (l) Sınavı kazananlara Teftiş Kurulu Müdürlüğü tarafından gerekli tebligat yapılır. Kazanan aday, tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde Kurul Başkanlığına müracaat etmediği takdirde hakkını kaybeder.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi

 

Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi

MADDE 33- (l)Müfettiş Yardımcılarının yetiştirilmesinde şu esaslara uyulur;

a) Şahsiyetlerini mesleğin gerektirdiği niteliklere göre geliştirmek,

b) Yetki alanına giren yürürlükteki mevzuat ile teftiş, denetim, araştırma, inceleme, ön inceleme ve soruşturma konularında tecrübe ve ihtisas sahibi olmalarım sağlamak,

c) İlmi çalışma ve bilimsel araştırma alışkanlığım kazandırmak,

d) Bilgi ve iletişim teknolojileri ile yabancı dil bilgilerinin geliştirilmesi hususunda imkan sağlamak.

Müfettiş Yardımcılarını Yetiştirme Programı

MADDE 34- (l)Müfettiş Yardımcıları 3 yıllık yardımcılık döneminde aşağıdaki programa göre yetiştirilirler.

a) Birinci Dönem Çalışmaları; Bu dönem çalışmalar kurul yetki alanına giren teftiş, denetim, inceleme, araştırma ve soruşturma ile ilgili mevcut yürürlükteki mevzuatın müfettiş yardımcılarına öğretilmesi ve bilgisayar ile yabancı dil bilgilerinin geliştirilmesi amacıyla hizmet içi eğitim şeklinde düzenlenir. Bu döneme ait süre ve diğer yetiştirme şartları Teftiş Kurulu Müdürü tarafından görevlendirilecek bir Başkan Yardımcısı tarafından düzenlenir.

b) İkinci Dönem Çalışmaları; Müfettiş Yardımcıları bu dönemde en fazla altı aylık süreler halinde ve üç ayrı Müfettiş refakatinde teftiş, denetim, araştırma, inceleme, ön inceleme ve soruşturma usulleri hakkında bilgi ve deneyimlerini geliştirme ve müstakil olarak görev yapabilecek duruma gelmelerini sağlamak üzere yetiştirilirler. Bu dönemde mümkün olduğu takdirde yabancı dillerini geliştirmek amacıyla yurt dışına gönderilirler. Müfettiş Yardımcıları belirtilen süre içerisinde refakatinde bulundukları Müfettişin denetim ve gözetimi altındadır. Kendilerine verilen görevleri, Müfettişin talimatına göre yerine getirirler. Tek başlarına inceleme, denetim, teftiş ve soruşturma yapamazlar ve rapor düzenleyemezler.

c) Üçüncü Dönem Çalışmaları;

1- Müfettiş Yardımcısının birinci çalışma döneminde kurs, seminer ve etütlerden aldığı notları ile refakatinde çalıştığı Müfettişlerin vereceği Gizli Görüş Notlarının ortalaması 100 puan üzerinden en az 70 puan olduğu anlaşılan Müfettiş Yardımcılarına, Başkan onayı ile teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yetkisi verilir.

2- Teftiş, denetim, araştırma, inceleme, ön inceleme ve soruşturma yetkisi verilmeyen Müfettiş Yardımcılarına, eksik görülen hususlar Kurul Başkanlığınca yazılı olarak bildirilir. Durumları üçer aylık iki dönemde Müfettiş refakatinde izlenerek değerlendirilir. Bu iki dönem sonunda da yeterli görülmeyen Müfettiş Yardımcıları, yeterlik sınavı beklenmeksizin Teftiş Kurulu Müdürlüğü dışında başka bir memuriyete nakledilirler.

(2) Teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturmaya yetkili kılman Müfettiş Yardımcıları lüzumu halinde diğer yardımcılarla veya Müfettişlerle birlikte vazife görürler.

(3) Müfettiş Yardımcılarının üçüncü döneme ait çalışmaları, yetişmelerinin tamamlanması hususu da göz önünde tutularak Teftiş Kurulu Müdürlüğünce değerlendirilir.

Müfettiş Yardımcılığı Dönemi ve Yeterlik Sınavı

MADDE 35- (l)Müfettiş Yardımcıları üç yıllık bir staj döneminden sonra yeterlik sınavına tabi tutulurlar. Yeterlilik sınavında başarı gösterenlerin Müfettişliğe atamaları yapılır. Yeterlik sınavında başarı gösteremeyenler yada mazeretsiz olarak sınava girmeyenler Başkanlık teşkilatında durumlarına uygun başka görevlere naklen atanırlar.

 

10

(2) Müfettiş Yardımcılığı staj süresi içerisinde sürekli iki ay ve daha fazla hastalık izni verilenler ile aylıksız izin alanlar ve askerlik hizmeti nedeniyle fiilen üç yıl görev yapmamış olanların, Müfettiş Yardımcılığındaki yetişme süreleri, eksik kalan süre kadar uzatılır.

(3)Yeterlilik sınavına girmeye hak kazanan Müfettiş Yardımcılarına, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde tabi tutulacakları yeterlik sınavının tarihi, saati ve yeri sınav tarihinden en az on beş gün önce yazı ile bildirilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Müfettişliğe Atanma

Müfettiş Yeterlik Sınav Kurulu

MADDE 36- (l)Müfettiş yeterlik sınavı, bu yönetmeliğin 25'nci maddesinde belirtilen şekilde oluşturulacak sınav kurulu tarafından yapılır.

Yet

Telefon: 1040

E-Mail: teftis@dortyol.bel.tr