DÖRTYOL
BELEDİYE BAŞKANLIĞI
EMLAK VE
İSTİMLAK MÜDÜRLÜĞÜ
KURULUŞ,
GÖREV, YETKİ, SORUMLULUK
ÇALIŞMA USUL
VE ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
GENEL
HÜKÜMLER
AMAÇ VE
KAPSAM
MADDE 1- Bu yönetmeliğin
amacı Emlak ve İstimlak Müdürlüğü’nün kuruluş, görev, yetki ve sorumlulukları
ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
YASAL
DAYANAK
MADDE 2- Bu yönetmelik;
5393 sayılı Belediye Kanunu ve ilgili diğer mevzuata dayanılarak
hazırlanmıştır.
KURULUŞ
MADDE 3- Emlak ve
İstimlak Müdürlüğü; bir müdür ve yeteri kadar üst sorumluya bağlı olarak görev
yapan Emlak Bürosu, Kamulaştırma Bürosu, Arsa Tahsis ve Kentsel Dönüşüm Bürosu,
İdari ve Mali İşler Bürosu ve İcra ve Takip Bürosundan oluşur.
TANIMLAR
MADDE 4- (1 ) Bu
Yönetmelikte geçen;
Belediye : Dörtyol Belediyesini,
Başkanlık : Dörtyol Belediye
Başkanlığını,
Müdürlük : Emlak ve İstimlak
Müdürlüğünü,
Personel : Emlak ve İstimlak
Müdürlüğünde görevli tüm personeli ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
GÖREV YETKİ
VE SORUMLULUK
Emlak ve İstimlak Müdürlüğünün Görevleri
MADDE 5- Emlak ve
İstimlak Müdürlüğü;
a) Belediyeye ait taşınmaz malların
kayıtlarını düzenli bir şekilde tutmak, takip ve kontrolünü sağlamak, kullanım
şekillerini tespit ederek önerilerde bulunmak sureti ile değerlendirilmelerini
sağlamak,
b) Taşınmazları fuzuli işgalden korumak
ve varsa ecrimisil bedellerini almak,
c) Belediyeye ait hizmet binaları,
lojman, işhanı, dükkan ve işyeri gibi belediye mülkleri yaptırılması veya satın
alınması, hisseli belediye parsellerinin izalesi için çalışmalar yapmak, Satış
Memurluğu ve İcra Müdürlüğünün satışlarına iştirakı sağlamak,
d) Umumi hizmetlere ayrılmış yerlere
rastlayan Hazineye veya ilgili kamu kurumlarına ait arazi ve arsaların bedelsiz
olarak belediyeye verilmesi için gerekli işlemleri tamamlamak, bu yerlerin
terkin ve tescillerini sağlamak, diğer kamu tüzel kişi ve kurumlarına ait
taşınmaz mallar için bedel tespit ederek bedel karşılığı devirlerini takip
etmek, bunun için gerekli idari ve adli mercilere başvuruda bulunulmasını
sağlamak,
e) İlgili yasalar uyarınca Maliye
Hazinesi adına kayıtlı arsa ve arazilerin satılması işlemlerinde belediyece
yürütülmesi gereken iş ve işlemleri yapmak,
f) İmar uygulaması sonucunda belediye
adına tescil edilen alanlardan özel kanunlar gereğince talep halinde Maliye
Hazinesi veya il tüzel kişiliği adına bedelsiz devir yapmak,
g) Belediyeye ait taşınmazların vergi ve
sigorta işlemlerini yürütmek,
h) Belediyeye ait taşınmazların satış,
kat karşılığı veya yap-işlet-devret usulü ile yapım, trampa, kira, mülkiyetin
gayri ayni hak tesisi işlemlerini yürütmek,
ı) Kamu yararının gerektirdiği hallerde,
gerçek veya tüzel kişilerin mülkiyetinde bulunan taşınmazların kamulaştırılması
iş ve işlemleri ile idareler arası taşınmazların devir işlemlerini, karşılıklı
hak ve yükümlülükler ile bunlara dayalı uyuşmazlıkların çözümüne ilişkin
işlemlerin yürütülmesini sağlamak,
i) Belediye lojman ve tesislerinin bakım
ve onarımlarını yaptırmak, tahsis ve tahliyeleri ile ilgili işlemleri yürütmek,
j) 2981-3290-3366 sayılı imar affı
yasaları gereğince hak sahibi niteliği taşıyan kişilere ıslah imar planı
yapılan bölgelerden arsa tahsis etmek, bu kanunların öngördüğü tüm işlemleri
yürütmek,
k) Konut, toplu konut yapmak, satmak,
kiralamak, bu amaçlarla arazi satın almak, trampa ve kamulaştırma yapmak; bu
konuda ilgili diğer kamu kurum kuruluşları ve bankalarla işbirliği yapmak,
gerektiğinde ortak projeler geliştirmek,
l) Belediye ve mücavir alan sınırları
içinde 775 ve 2981 sayılı Yasalar ve ilgili diğer mevzuatın Belediyeye
yüklediği sorumluluk çerçevesinde arsa, konut tahsis, kentsel gelişim ve
dönüşüm işlemlerini yapmak,
m) Başkanlık Makamınca verilen diğer
görevleri yapmak ile görevli ve yetkilidir.
n) Belediyenin gelirleri ve diğer
mevzuattan kaynaklı amme alacaklarının 6183 sayılı kanun kapsamında tahsilinin
icra ve takip bürosu bünyesinde takibini yapmak.
MÜDÜRÜN
GÖREV YETKİ VE SORUMLULUĞU
MADDE 6- Emlak ve
İstimlak Müdürü görev ve hizmetlerinden ötürü Belediye Başkanı ve bağlı olduğu
Başkan Yardımcısına karşı sorumlu olup;
a) Bu Yönetmelikte belirtilen Müdürlük
görevlerinin ilgili mevzuata uygun, etkili, ekonomik ve verimli yürütülmesini
sağlamak,
b) Müdürlüğün görev alanına giren
konularla ilgili mevzuatı, yargı kararlarını ve yayınları takip etmek,
personelini bilgilendirmek ve eğitmek,
c) Müdürlük görevlerinin kapsamına giren
bütün işleri sevk ve idare ederek gereken denetimleri yapmak,
d) Personelinin tüm özlük işlemlerinin
yürütümünü sağlamak,
e) İlgili Yönetmeliğe uygun olarak
Müdürlüğün taşınır kayıt ve kontrol yetkililerini belirlemek; taşınır
işlemlerinin gerçekleştirilmesini sağlamak,
f) Müdürlüğün çalışma ve stratejik
planlarının, faaliyet raporlarının, performans değerlendirmesine esas olacak
rapor ve istatistiklerin oluşturulması; süreç analizleri, uygulamaya ilişkin
değerlendirme ve sonuçlar üretilerek uygulamaya geçirilmesi çalışmalarını
yürütmek,
g) Müdürlüğün genel iş yürütümü
konularında ilgili ve yetkili mercilere Müdürlük görüşü hazırlamak,
h) Müdürlüğün gider bütçe taslağını
hazırlatmak,
ı) Harcama yetkilisi olarak, 5018 sayılı
yasada belirlenen iş ve işlemleri gerçekleştirmek,
i) İhale yetkilisi olarak, ilgili yasada
belirlenen iş ve işlemlerin gerçekleştirilmesini sağlamak,
j) Disiplin amiri sıfatıyla ilgili
mevzuat çerçevesinde hareket etmek
k) Çalışma alanına giren ve Başkanlık
Makamınca verilen diğer görevleri yapmak ile görevli ve yetkilidir.
ÜST
SORUMLUNUN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
MADDE 7- Üst Sorumlu;
a) Kendisine bağlanan büroların iş ve
işlemlerinin ilgili mevzuat ile Müdürden alacağı talimat ve yetkiler
çerçevesinde uygun, etkili, ekonomik ve verimli yürütülmesini sağlamak,
b) Müdürün görevlerine yardımcı olmak
üzere görevli ve yetkilidir.
c) Müdüre karşı sorumludur.
BÜRO
SORUMLUSUNUN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
MADDE 8- Büro Sorumlusu;
a) Kendisine bağlanan büronun iş ve
işlemlerinin ilgili mevzuat ile Müdür ve bağlı olduğu üst sorumludan alacağı
talimat ve yetkiler çerçevesinde uygun, etkili, ekonomik ve verimli
yürütülmesini sağlamak ile görevli ve yetkilidir.
b) Büroya ait iş ve işlemlerden Üst
Sorumlu ve Müdüre karşı sorumludur.
EMLAK BÜROSU
MADDE 9- Emlak Bürosu;
1) Belediyeye ait taşınmaz malların
kayıtlarını düzenli bir şekilde tutmak, takip ve kontrolünü yapmak, kullanım
şekillerini tespit ederek önerilerde bulunmak sureti ile değerlendirilmelerini
sağlamak, değerlendirme şekliyle ilgili iş ve işlem dosyalarını hazırlamak,
2) Umumi hizmetlere ayrılmış yerlere
rastlayan Hazineye veya kamu kurum ve kuruluşlarına ait arazi ve arsaların
bedelsiz olarak belediyeye verilmesi için gerekli işlemleri tamamlayarak Maliye
Bakanlığı’na bildirmek, bu yerlerin terkin ve tescillerini sağlamak,
3) İlgili yasalar uyarınca Maliye
Hazinesi adına kayıtlı arsa ve arazilerin satılması işlemlerinde belediyece
yürütülmesi gereken iş ve işlemleri yapmak,
4) İmar uygulaması sonucunda belediyemiz
adına tescil edilen alanlardan özel kanunlar gereğince talep halinde Maliye
Hazinesi veya il tüzel kişiliği adına bedelsiz devir işlemlerini yapmak,
5) İmar planlarının tatbiki sonucu
kamulaştırmadan arta kalan parçalarla, istikameti değiştirilen veya kapanan yol
ve meydanlarda oluşan sahalardan müstakil inşaata elverişli olmayan parçaları,
bitişiğindeki arsa veya bina sahibine bedel takdiri suretiyle satmak;
gayrimenkul sahiplerinin yola giden yerlerden dolayı tahakkuk eden
istihkaklarını bedel takdiri suretiyle değiştirmek, komşu gayrimenkul sahibi
takdir edilen bedelle satın almaktan kaçınırsa şuyulandırıp satmak suretiyle
imar planına uygunluğunu temin etmek,
6) İmar parsellerindeki belediye
hisselerini parselin diğer hissedarlarına bedel takdiri suretiyle satmak,
ilgililerin satın almaktan kaçınması halinde ortaklığın giderilmesi davası
açmak suretiyle sattırmak, ortaklığın giderilmesi davalarında belediyeyi
temsilen satışa katılmak,
7) Müstakil taşınmaz mal satışına veya
taşınmazların kat karşılığı veya yap-işlet-devret yöntemi ile
değerlendirilmesine karar verilmesi halinde, bunlarla ilgili iş ve işlemleri
yürütmek,
8) Alt yapılı arsalar üretmek; konut,
toplu konut yapmak, satmak, kiralamak ve bu amaçla kullanılacak yerleri tespit
ederek satın almak, trampa etmek; bu konuda ilgili birimler ile diğer kamu
kurum kuruluşları ve bankalarla işbirliği yapmak ve gerektiğinde ortak projeler
gerçekleştirmek,
9) Lojman yapmaya elverişli arsaları ve belediyemiz mülkiyetindeki konutlardan
lojman olarak kullanılabilecekleri tespit ederek ilgili birimlere bildirmek,
bakım onarımlarını yapmak, Kamu Konutları Yönetmeliğine göre hak sahiplerine
tahsisini yapmak; kiraların zamanında ve yıllık artışlar dikkate alınarak
ödenmesini sağlamak; ödeme yapmayanlar hakkında yasal işlemleri süresinde
başlatmak, Lojmanların tahsis edildiği haliyle kullanılmasını kontrol etmek,
kullanımdan kaynaklı zararların tazminiyle ilgili iş ve işlemleri yapmak, boşalan
veya tahsis süresi biten lojmanları teslim almak, tahsis süresi biten
lojmanların tahliye işlemlerini süresi içinde yapmak,
10) Kiraya verilecek belediye mülklerini
tespit etmek, bunlarla ilgili ihale dosyalarını hazırlamak, ihale sonrası
sözleşme ve yer teslimi işlemlerini yapmak,
11) Kiraya verilen mülkleri düzenli
kontrol ederek sözleşmeye aykırı husus olup olmadığını belirlemek, aykırı husus
tespit edilmesi halinde yasal işlemleri süresinde başlatmak ve takip etmek,
12) Kiraların zamanında ödenip
ödenmediğinin kontrolünü yapmak, ödemeyenler hakkında süresi içinde yasal
işlemleri başlatmak ve takip etmek,
13) Kiraların süresi içinde ve sözleşme
hükümlerine göre artırılmasını sağlamak,
14) Kira süresi dolan taşınmazların
tahliye işlemlerini gerçekleştirerek teslim almak, tahliye etmeyenler hakkında
süresi içinde yasal işlemleri başlatmak ve takip etmek,
15) Belediyeye ait taşınmazları fuzuli
işgallerden korumak ve gerektiğinde ecrimisil almak,
16) Belediyeye ait veya özel kanunlarla
belediyeye intikal eden arazi ve arsaları yerinde tetkik etmek, harita ve
planlar üzerine işleyerek ilgili yerlere iletmek,
17) Belediyeye ait arsa ve arazileri
sürekli kontrol altında tutarak işgal edilmemelerini sağlamak, işgal edilenleri
tespit ederek tutanak ve haritası ile birlikte ilgili birimlere iletmek,
18) Davalı belediye taşınmazları ile
ilgili olarak bilirkişilerce tanzim edilen raporların tetkiki, araziye tatbiki,
bunlara gerekli itirazın hazırlanması, gerektiğinde tanık ve bilirkişilerin
tespit ve temininin sağlanması,
19) Başka birimlerden gönderilen veya
temin edilen parselasyon planları ve dağıtım cetvellerini tetkik ederek
belediyemize ait hisseli veya tam parsellerin çaplarını çıkarmak, belediyemiz
envanterine kaydetmek,
20) Mevcut parselasyon planları, dağıtım
cetvelleri ile kadastro planlarının birer örneğini arşivlemek,
21) Müdürlük tarafından verilen benzer
görevleri yapmak ile görevli ve yetkilidir.
ARSA TAHSİS VE KENTSEL DÖNÜŞÜM BÜROSU
MADDE 10- Arsa Tahsis ve Kentsel Dönüşüm
Bürosu;
1) Özel kanunlar gereğince hak
sahiplerine tahsis edilmek üzere belediyeye intikal etmesi gereken arazi ve
arsaların intikalini sağlamak, bu taşınmazlar ve aynı amaçla kullanılacak
belediyemiz mülkiyetindeki arsa ve arazilerle ilgili ön hazırlıkları
tamamlayarak dosyalarını tanzim etmek,
2) Hak sahiplerinin tespitinde tapu,
vergi daireleri ve diğer ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak,
3) Hak sahiplerine tahsis işlemlerini
yapmak; tahsis edilen arsaların bedellerinin tahakkuk ve tahsilat işlemlerini
takip etmek,
4) Tahsis edilen yerlerle ilgili olarak
tapuda tescil, ipotek vb. işlemlerini yapmak, taksitlerin zamanında tahsilini
sağlamak, ödemeyenlerle ilgili yasal işlemleri süresinde başlatmak ve takip
etmek,
5) İmar planlarında belediyemiz toplu
konut alanları olarak belirlenen ve tescilleri gerçekleşen parsellerin
kooperatiflere, imar planlarında gecekondu önleme bölgesi olarak ilan edilen
yerlerden belediye adına tescilleri gerçekleşenlerin hak sahiplerine ve
kooperatiflere tahsislerini sağlamak,
6) Kentsel gelişim ve dönüşüm ile ilgili
diğer iş ve işlemleri yapmak,
7) Müdürlük tarafından verilen benzer
görevleri yapmak ile görevli ve yetkilidir.
KAMULAŞTIRMA
BÜROSU
MADDE 11- Kamulaştırma
Bürosu;
a) İmar uygulaması sonucunda kamuya
ayrılmış olan yol, meydan, park, yeşil alan, otopark vb. alanların kamu lehine
terkinin mümkün olmadığı durumlarda veya bu alanlara isabet eden tesislerin
kaldırılması ve kamu mülkiyetine geçişi sağlamak amacıyla, kamulaştırma
kararının alınmasından idare adına tesciline kadar tüm işlemleri yapmak,
b) Kamu yararının gerektirdiği
durumlarda, gerçek ve tüzel kişilerin mülkiyetinde bulunan taşınmazların
belediyemizce kamulaştırılmasına karar verilmesi halinde taşınmazın idare adına
tesciline kadar tüm işlemleri yapmak,
c) Kamu idarelerine ait taşınmazların
devir işlemlerinin ilgili yasada öngörüldüğü şekilde yürütülmesini sağlamak,
d) Kamulaştırmayla ilgili diğer iş ve
işlemleri yapmak, ilgili dosyaları saklamak, dava konusu olanları Hukuk İşleri
Müdürlüğüne iletmek, bu konuyla ilgili istenilen görüş veya
Bilirkişi Raporları ile ilgili cevapları hazırlamak ve süresinde ilgili
birimlere iletmek,
e) Kamulaştırmayla ilgili olarak
oluşturulan Kıymet Takdir Komisyonu ve Uzlaşma Komisyonunun sekreterya işlerini
yürütmek,
f) Müdürlük tarafından verilen benzer
görevleri yapmak ile görevli ve yetkilidir.
İDARİ VE
MALİ İŞLER BÜROSU
MADDE 12- İdari ve Mali
İşler Bürosu;
a) Müdürlüğün tüm yazışmalarını,
gelen-giden ve zimmetli evrak kayıt ve dağıtımını yapmak; dosyalama düzeni ve
Müdürlük arşivini oluşturmak,
b) Her türlü genelge, tebliğ, yönetmelik
ve Başkanlık emirlerini ilgili personele duyurmak,
c) Personelin her türlü özlük işlerinin
tam ve zamanında yapılmasını sağlamak,
d) Müdürlüğün gider bütçe taslağını,
stratejik ve çalışma planlarını, faaliyet raporlarını hazırlamak,
e) Bir harcama birimi olarak Müdürlüğün
her türlü mali iş ve işlemlerini ilgili mevzuata göre yürütmek,
f) İhale mevzuatına göre gerekli iş ve
işlemleri yapmak,
g) Müdürlüğe ait taşınır malların giriş,
çıkış, kayıt, değer tespiti, hurda, sayım, devir, bakım, onarım işleri ile
yönetim hesabının oluşturulması işlemlerini gerçekleştirmek,
h) Görev alanına giren ve Müdürlük
tarafından verilen diğer görevleri yapmak ile görevli ve yetkilidir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
DİĞER
HÜKÜMLER
YÜRÜRLÜK
MADDE 13- Bu Yönetmelik Belediye Meclisince kabul
edildikten sonra yürürlüğe girer.
YÜRÜTME
MADDE 14- Bu Yönetmelik
hükümlerini Dörtyol Belediye Başkanı yürütür.
Telefon: 1080
E-Mail: emlak@dortyol.bel.tr